Upprop ”stötta en medmänniska”

Det var någon som skrev på sin facebook-sida att hen var tveksam till om det var okej att berätta om något bra man gjort. Att goda gärningar var toppen, men inte att lyfta fram dem. Jag förstod inte resonemanget bakom men vet vad jag själv anser.

Jag tycker att alla människor borde lyfta fram vad de gör för en medmänniska. Jag tycker att det är stor skillnad på att vara snäll och att vara skrytsam. Genom att göra gott och inte smyga med det kan vi inspirera andra i vår omgivning att också göra gott. Genom att visa medmänsklighet påverkar vi hela samhällsinfluenser till det bättre. Om vi visar att Sverige inte är så kallt och jävligt som man får intryck av efter att ha skrollat igenom nyhetssajterna kanske vi rent av kan inge varandra en känsla av hopp och gemenskap. Med hoppet kanske vi kan enas om ett mål som vi vill sträva mot tillsammans.

Därför gör jag nu ett upprop till mina medmänniskor via bloggar, facebook, twitter #haveaheart, instagram eller andra sociala media. Vad gör just du för att stötta en medmänniska och varför?

Själv ger jag pengar till tiggare. Inga stora summor, men något så att det finns chans för dem att köpa något att äta. I veckan gav jag en kartong med presentkort till skokartongsappellen.se och tre små klappar till Fin Jul Åkersberga. När jag köper julklappar till vuxna i min omgivning blir det ofta gåvor till Unicef eller någon djurrättsorganisation.

Jag hade gärna velat göra mer, men just nu räcker varken pengarna och tiden till. I stället för att ha dåligt samvete över att jag inte gör mer tänker jag att jag ändå gör något. Även om jag just nu, som vuxenstudent med alla kostnader som följer med familj och hem, inte direkt vadar i pengar har jag ändå mycket mer än andra. Att be om hjälp är för de flesta den allra sista utvägen. Ofta är det där hjälpet förknippat med en djup skam, så varför inte försöka underlätta med det lilla man kan utan att förvänta sig något i gengäld?

Nu skulle jag så gärna vilja veta vad du har gjort för gott. Snällhet är min favoritegenskap hos människan. Jag blir genuint glad när jag får läsa om goda gärningar, så var så snäll och länka till din berättelse i kommentarsfältet. Kom ihåg att inget snällt är för litet (jag hoppas att alla vill placera sig i kategorin medmänniska som syns sist i den här filmen).

God jul!

IMG_20141210_215922

Kommentera

