Mörkersdottir förlag växer och söker nya manus

Frida Rosesund startade Mörkersdottirs förlag 2007 där hon gav ut sin första roman. Sedan anslöt sig en författare till, och sedan ännu en. Nu har förlaget vuxit så mycket att Frida sagt upp sig från sin anställning för att satsa all kraft på böckerna hon tror på.

Hur kommer det sig att du startade ett eget bokförlag?
– Jag har skickat flera av mina manus till förlag men alltid fått standardrefuseringar. I början fattade jag nog inte att det var en standardrefusering utan försökte läsa mellan raderna i de få ord som stod på papperet, prydligt underskrivet av någon förlagsmänniska. Jag sparade mitt första refuseringsbrev från Bonniers och tänkte att det var väl bara att fortsätta. Någon gång skulle det väl gå.

Jag deltog i en tävling om att skriva svenska folkets debutroman Ordet är fritt” som arrangerades av Wahlström & Widstrand med Johan Theorin och Maria Ernestam i juryn. Jag fick skriva det första kapitlet, vilket åtföljdes av andra skribenters kapitel.

Där någonstans trodde jag verkligen att det skulle lossna. Men trots några försök att få W&W att vilja ge ut mina böcker fick jag nej. Vid det här laget hade jag skrivit tre romaner, Du skall inte, Dödens marionett och Förvriden. Jag fick tips om att lägga upp e-böcker på Elib och få betalt varje gång någon lånade ens bok via biblioteket. Första månaden tjänade jag 40 kr. Inte mycket men mer än noll, tänkte jag och la upp de andra två böckerna också.

Hösten 2010 chattade jag med Mikael Maad och vi diskuterade namn. Han tyckte att eftersom jag skrev så mörka böcker borde jag byta efternamn till Mörkersdottir. Jag tog det mest som ett skämt, men namnet fastnade. Jag skaffade en hemsida med namnet Mörkersdottir förlag och skrev lite om mig själv och mina böcker. Efter några dagar började det komma mejl från personer som hade skrivit manus utan att jag annonserat om det. ”Jahapp”, tänkte jag, ”men jag ska ju bara ge ut mig själv. Eller?”

Jag kontaktade Emma Lundqvist som jag lärt känna via Piratförlagets sajt Kapitel 1. Där hade jag inlett flera författarsamarbeten, bland annat med Sofie Trinh Johansson. Jag hade läst Emmas De andra sagornas bok som jag tyckte mycket om och undrade om jag fick ge ut den som e-bok. Det fick jag, och så var vi med ens två författare på förlaget.

Sedan har det rullat på. 2011 tog jag tjänstledigt på halvtid för att jobba med förlaget men 2012 var jag tvungen att gå upp på heltid igen. Nu har jag sagt upp mig från jobbet och slutar på Trafikverket den sista februari. Det fungerade inte att driva förlag, skriva egna böcker och att jobba heltid samtidigt, så den trygga anställningen fick stryka på foten. Å andra sidan har jag aldrig riktigt trivts i den fyrkantiga myndighetsvärlden. Det har gjort mig sjuk i flera omgångar så mitt beslut att sluta också en hälsofråga.

Vad krävs för att driva ett förlag?
– Som ensam förläggare är jag ansvarig för hela produktionen och har valt att göra det mesta själv. Dels för att det blir billigare och dels för att jag samtidigt lär mig. Innan jag började kunde jag ingenting. Jag visste knappt vad ett ISBN-nummer var, hade ingen koll på insäljning i förväg, visste inget om sättning, inlaga, CMYK eller RGB. Det enda jag kände själv att jag hade talang för var att skriva.

Jag tror att egenskaperna som har hjälpt mig mest är att jag är nyfiken och ständigt vill lära mig, göra bättre, upptäcka nya vägar. Och att våga kasta mig ut även om de första försöken inte blir så bra. Jag har också varit mån om att ta till mig konstruktiv kritik som gör att man ser saken ur en annan synvinkel. Jag har aldrig förstått författare som aldrig läser recensioner – hur ska man då få reda på vad man kan göra bättre?

En annan sak som hör ihop med kritik är avundsjuka på andras framgång. Då och då ploppar det upp exempel på människor i branschen som har lyckats på ett eller annat sätt. Det är lätt att ge efter för avundsjukan och tänka – vad har hon som inte jag har? Vilket jag har gjort några gånger. Även denna känsla går att komma förbi. När den värsta klumpen i magen lagt sig brukar jag tänka ”vad kan jag lära mig av den här personen?” Då vänds känslan till något positivt, och i stället för avundsjuka känner jag inspiration och nyfikenhet. Jag försöker tänka att känslor bara är känslor, de är inte verkligheten. Och att man faktiskt kan styra sina känslor genom att tänka på ett annat sätt.

På detta sätt har jag sugit i mig kunskap under de här 3,5 åren som jag drivit förlaget. Jag har testat det mesta – spelat in ljudböcker, provat att anlita säljbolag, skaffat en riktig distributör, åkt på bokmässor utomlands och försökt sälja in titlar, lärt mig Indesign, testat print-on-demand via USA och Sverige, låtit trycka mindre digitala upplagor, låtit trycka inbundna böcker på ett riktigt tryckeri, provat att trycka pocket, producerat e-böcker och publicerat både på svenska och utländska sajter och mycket mer.

Det har varit en ordentlig berg-och dalbana samtidigt som det har varit en otroligt bra utbildning. Och en massa misstag under vägen – som att inte kolla igenom avtal ordentligt vilket gjorde att jag fick betala säljbolaget för titlar jag själv sålt in, tryckt fel EAN-kod på 3000 böcker, skickat ut 60 läsex till en bokkedja som inte brydde sig ett skit om boken … Men å andra sidan kommer inget av det att hända en gång till.

Vad är Mörkersdottir för förlag och varför valde du just den här inriktningen?
– Att det blev just fantastik är lite lustigt. Jag har aldrig sett mig själv som en fantasynörd. Jag älskar Sagan om ringen som film och älskade Den oändliga historien som liten, men that’s about it. Däremot har jag varit ett stort skräckfan i många år och läste mycket Stephen King och Dean R Koontz som tonåring. John Ajvide Lindqvist har varit en stor inspiration, liksom magisk realism- författare som Maj-Gull Axelsson och Marie Hermanson. Och så skräckfilm förstås. Mina egna romaner skulle jag klassa som skräck/magisk realism.

Det var nog Emma Lundqvist som fick in mig på fantasyspåret, vilket fortsatte med både Steven Trolin och Sofie Trinh Johansson. Eftersom Halvblodserien blev en sådan succé och eftersom det ständigt kommer in nya riktigt bra svenska fantasymanus har jag valt att lägga ganska mycket vikt vid det. Det finns inte så mycket svensk fantasylitteratur idag men däremot ett stort intresse från läsare. Skräck är den genre som är svårast att sälja.

För ett par år sedan läste jag Simona Ahrnstedts bok Överenskommelser och blev helt kär i boken. Romance är inte någon stor genre i Sverige och det faktum, tillsammans med två manus som inte passade in under fantastikgenren, gjorde att jag bestämde mig för att starta ett imprint till förlaget. Romancedottir är inriktat på svensk historisk romance av hög kvalitet. Samtidigt kände jag också att det skulle vara roligt att få jobba med barnböcker, vilket ledde till imprintet Lillasystir med fantastikböcker för barn.

På sikt kanske det blir fler genrer, men det ska vara sådant som jag själv tycker om, och gärna sådant som inte redan finns på marknaden. En bok som kommer senare i år är exempelvis en historisk gay-romance-roman. Jag vill skapa en bredd i utgivningen, ge ut många titlar men i mindre upplagor istället för några få i stora upplagor. Jag blir alltid så lycklig när jag får in ett riktigt bra manus och känner mig rusig av glädje när jag tänker på hur många bra böcker som ska få möta läsarna.

Just nu tar förlaget in nya manus. Vad söker ni efter i fallande ordning?
– Av och till inför jag manusstopp eftersom jag i perioder inte hinner med att läsa manus. Jag tycker det är jobbigt att skriva refuseringar, för personen som skickat in ett manus har lagt ner mycket jobb. Vissa perioder har jag också varit osäker på förlagets framtid och hur jag ska lägga upp det, och numera tar jag ett år i taget.

Just nu söker jag manus eftersom jag vill ge ut många böcker det här året och jag vill ha en bra bredd och variation av de böcker som ges ut. Det ska vara en bra blandning av fantasy, romantik, skräck, magisk realism, psykologiska thrillers och gärna en steam punk-roman! Det är den genre som jag längtar mest efter att ge ut just nu, men manusen lyser med sin frånvaro.

Bland de genrer Mörkersdottir ger ut är nog paranormal romance i samma stuk som Halvblod-serien det som efterfrågas mest på marknaden. Men jag vill inte låta mig styras allt för mycket av marknaden utan vill få läsare att upptäcka nya genrer och böcker som de kanske inte ens visste att de gillade.

Vilka författare söker sig till Mörkesdottir?
– Det är nästan enbart debutanter som hör av sig. Att de väljer just Mörkersdottir beror nog endast på genren. De flesta skickar till flera förlag samtidigt vilket jag inte tycker är konstigt. Det är en tuff bransch, och även om man blir antagen av ett förlag betyder inte det automatiskt att man säljer en massa böcker. Inte ens på de stora förlagen. Hos ett litet förlag som mitt blir det ett ganska nära samarbete i och med att jag gör det mesta.

Det börjar med att vi skriver avtal, ett för e-boken och ett för den fysiska boken. Sedan går jag igenom manuset en vända och kommer med synpunkter om upplägg, saker jag fastnat på, oklarheter med mera. Jag vill inte peta för mycket i manusen eftersom jag vill att författarens stil ska bevaras så mycket som möjligt. Ibland får jag en känsla när jag läser böcker utgivna på stora förlag att de alla haft samma redaktör. Det finns något likriktat hos många romaner som gör att författaren försvinner lite.

Samtidigt börjar jag också skissa på ett omslag som författaren får vara med om att tycka till. Ibland vill författaren göra omslaget och ibland lejer jag ut jobbet på en grafiker, men de flesta gör jag själv.

Efter första redigeringsvändan går jag igenom manuset igen och korrläser, gör indrag, fixar layouten: ett dokument för e-boken som ska se ut på ett visst sätt och ett dokument för den fysiska boken. Eftersom jag anlitar ett digitalt tryckeri kan dokumenten göras i word till en pdf, till skillnad från då man trycker off set då man sätter boken i exempelvis Indesign. Anledningen är att i word blir färgerna i RGB-läge vilket inte funkar på ett off set-tryckeri, där färgerna måste vara i CMYK.

När omslaget är godkänt av författaren och filerna är klara skapar jag e-boken via Smashwords och skickar tryckfilerna till tryckeriet. Det brukar ta två veckor på tryckeriet och sedan landar böckerna hos Förlagssystem som sköter om utskicken och fakturering till bokhandeln. Författaren får också ett antal friex.

När det gäller marknadsföring är det lite olika från bok till bok. En del författare gör väldigt mycket, andra mindre. Det som brukar ge bra resultat är att vara ute och signera böcker. Jag skickar ut recex till bokbloggare, meddelar tidningen i den stad författaren bor att boken är på gång, och så vidare.

Sedan skickar jag boken till Bibliotekstjänst som recenserar för bibliotekens räkning, vilket också brukar ge en del försäljning. Facebook är en bra marknadsföringskanal, men man får inte bli för tjatig. Då blir folk bara irriterade. Själv har jag startat en sida för min egen roman Att de i tid må väckas som idag har runt 6.800 gillare/följare. Där lägger jag upp information om mitt romanskrivande, lägger ut frågor till läsarna, anordnar utlottningar av boken, och försöker hålla en personlig kontakt med läsarna. Via sidor på facebook kan man också lägga upp reklam för att få fler gillare till sin sida.

Förlagets böcker säljs alltså via bokhandeln (inte alla titlar finns där men bokhandeln kan alltid köpa in om man frågar efter en titel), internetbokhandeln, förlagets egen hemsida och via Bibliotekstjänst.

Vilka tre misstag är enligt dig vanligast att författare begår när de tar kontakt med dig?
– Det flesta skriver bra följebrev. En sak jag kan irritera mig på är om de jämför sig själva med någon stor författare – ”jag skriver som den och den” – och när man läser manuset stämmer det inte alls. Bättre då att skriva vad man tycker om att skriva om och om man har någon författare som inspirerar en. Att bedöma om en författare skriver på ett visst sätt ligger ju hos läsaren och man vill inte bli skriven på näsan.

En del skriver också kryptiska följebrev som ska ge något slags mystik till författaren.  Personligen faller jag inte för det, men det finns det säkert andra som gör. Jag tycker om när författaren visar att den är seriös, ärlig, ambitiös och trevlig. Det är viktigast för mig vid den första kontakten.

Vilka är de vanligaste skälen till att du bestämmer dig för att inte ta in ett manus?
– Jag går endast på magkänsla när jag säger nej till ett manus. Känns det inte rätt av en eller annan anledning refuserar jag. Det har visat sig fungera väldigt bra och det är inget som jag tänker ändra på. Jag har gjort några misstag där när jag bortsett från magkänslan och då har det inte blivit bra.

Det innebär också att jag refuserar manus som har kvalitet och som stämmer in i profilen för förlaget, vilket man ska komma ihåg. En refusering betyder inte att ett manus är dåligt eller inte är värt att bli utgivet.

Hur fungerar en intagning på Mörkesdottir?
– Halvblodserien  av Sofie Trinh Johansson är helt klart den största framgången, serien har sålt totalt i runt 10 000 exemplar. Därför tror jag att det fortfarande finns ett sug efter vampyrromaner och särskilt svenska sådana.

Vi lade även ner mycket krut på marknadsföringen där: gjorde reklam via Facebook, hade reklamaffischer ute i skolorna, tryckte upp vykort och så tog FRIDA-tidningen in ett smakprov av Halvblod. Men det är dyrt att marknadsföra sig på detta sätt och är folk inte intresserade får man inte tillbaka pengarna. Därför kan det vara bra att vara lite försiktigt och prova sig fram. Man kan till exempel börja lite lätt med facebookreklam för att se om man får något gensvar. När vi annonserade som mest för Halvblod (300 kronor om dagen) tillkom det runt 100 nya gillare varje dag.

Du gav ut en roman 2013. Har du börjat skriva på något nytt?
– Jag har börjat skriva på uppföljaren som har arbetsnamnet ”Den allra mest älskade” och som jag hoppas ska bli klar i början av 2015. Dessutom har jag en påbörjad urban fantasyroman, Maya, som jag hoppas ska bli klar i höst. Den skriver jag under pseudonymen Freya Ros för att hålla de olika stilarna separerade.

Jag inspireras av gammal folktro, gamla myter, människors öden och andra tider. Älskar att göra research kring hur man levde förr, hur man tänkte och hur samhället var då. Gamla dagböcker är helt klart det bästa researchmaterialet om man vill få en uppfattning om dåtiden. För tillfället läser jag boken Alice och Hjördis av Per Wästberg där han sammanställt två systrars dagböcker och brev.

Hur ser du på bokbranschen i framtiden?
– Jag tror mycket på nya sätt att sälja böcker, via andra kanaler än bokhandeln. I dag är det svårt att sälja böcker via den traditionella bokhandeln, särskilt som ett litet nischat förlag. E-boken kommer att växa de närmaste åren och Amazon kommer ta en stor plats i Sverige. Jag tror inte på att se det som ett hot, utan snarare nya vägar. Människor kommer alltid att vilja läsa berättelser, men formen och hur det sker kommer att variera. Det gäller bara att vara öppen och hänga med i utvecklingen, se nya möjligheter och se positivt på det som händer.

Vilken tror du blir den stora trenden 2014 och 2015?
– Jag tror att feel good-litteratur och kriminalromaner kommer vara fortsatt starka. Inom fantastik tror jag att steam punk är på ingång, vilket jag ser mycket fram emot!

Frida Rosesund
Frida Rosesund

Namn: Frida Rosesund
Bakgrund: Är från början utbildad arkeolog, men eftersom det var svårt att få jobb inom denna bransch vidareutbildade hon sig till arkivarie/informationshanteringsspecialist och har jobbat som det sedan 2003. 2007, efter en utmattningsdepression, började hon att skriva för nöjes skull. Det resulterade i hennes första roman Du skall inte som hon själv gav ut via en självpubliceringssajt. Lästips: Fridas ”så blir en roman till”.
Webbsida: www.morkersdottir.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s