Hur ser din hylla ut?

Häromdagen lyssnade jag på ett radioprogram. En man ringde in och berättade att han ärvt sin pappas boksamling på drygt 2.000 böcker och undrade vad programledarna tyckte att han skulle göra med dem: de fick inte plats hemma hos honom. Efter en stunds tystnad utbrast någon ”2.000 böcker, det var många!”.

Min man och mina söner tittade på varandra, på radion och på mig. Sedan sa de med en röst ”2.000 böcker, det var inte så många!” och brast i skratt. Jag har nämligen ett nära förhållande till böcker. För det första kastar jag aldrig någon bok, hur dåligt den än passade mig. Kan jag inte adoptera bort den får den bo kvar i min bokhylla. Om mina vänner hotar med att kasta bort sina böcker tar jag emot dem också. Jag inser naturligtvis att det är lite knäppt att helga böcker på det här sättet, men om man tänker på våndan författaren gått igenom innan boken blev klar känns det respektlöst att bara köpa, läsa och kasta den.

Under åren har jag samlat på mig några stycken. Min favoritprydnad i hemmet är min bokvägg bakom soffan. Här står eller ligger böckerna i dubbla rader, från golv till tak. Det är så ofattbart lyxigt att få ligga i soffan under en varm filt och läsa en gammal favorit eller en ny bekantskap. När jag har en tuff utmaning framför mig är det tiden att läsa som jag sätter upp som belöning att längta efter.

I dag hittade jag ett hemma-hos-reportage med Arne Dahl. Och kolla. Han har ännu fler böcker! (Slår din bokhylla Dahls vill jag gärna se en shelfie på den också!)

ArneDahlArne Dahl, fotograferad av Margareta Bloom Sandebäck

Kommentera

